Idag släppte IDG den nya versionen av sin webbplats för Sverige. Visst, den ser bättre ut än den tidigare men det säger inte mycket. Mitt intryck av IDG var att den var en rörig webbplats med menyer, annonser, okritiska rewrites av pressmeddelanden och foruminlägg huller om buller. Tyvärr är det sant även om den nya webbplatsen. Kanske lite mindre rörigt och foruminläggen är något mindre framträdande (vilket med tanke på hur foruminläggen brukar vara är en fördel).
Men det här är inte vad man vill se när man går till idg.se:
Inte ens när man klickat på »Till startsidan« får man mycket egentligt innehåll:
Förstanyheten är med men tre fjärdedelar av första skärmbilden (när man tittar i en upplösning på 1024×768) utgörs av annonser och menyer. Först när man skrollat en skärm ner kommer resten av innehållet:
Och som alla andra tidningar på webben lider man av för-långa-titlar-sjukan. (Och det är uppenbart att Homestar Runner inte har mycket att hämta i den tävlingen, Flash-varning!)
En sak som de gjort bra är att öppet dela med sig av kritiken man tagit emot för den nya webbplatsen.
*[IDG]:International Data Group