När TV4:s musiksatsning Allears.se släpptes idag ( Dagens Medias rubrik) och i oktober ( Dagens Medias ingress) visar det (förutom att DM glömde skriva om ingressen) att TV4 med nöd och näppe lyckades få ut det i oktober. (Och har man inte tappat ganska mycket av rörelseenergin från Idol-starten?)
– Sajten är mer än bara en demosajt. Det är samtidigt en community där människor kan mötas. Det är det som gör sajten unik.
Nu har jag bara skrapat på ytan när det gäller svenska musikcommunitys men nog finns det redan en del communitys med möjligheten att ladda upp demolåtar ( IDG-anknutna Studio Forum för att nämna en). Kanske är det unika här att man är en demosajt med community och inte en community med demosajt, men det känns egalt.
Jag undrade förresten om man skulle ha någon fördel av att licensiera Myspace för den svenska marknaden, just i syftet att marknadsföra och upptäcka ny musik. Svenskar brukar ju tolerera en riktigt hög grad av angloamerikanskt material så det känns inte som det finns någon större vits men då kanske en svensk webbplats som Allears.se inte heller har så mycket att hämta.
Å andra sidan så är möjligheterna att skapa ett snyggare och mer lättanvänt community än Myspace jättestora.
*[DM]:Dagens Media