Tänk globalt, handla globalt

· 253 ord · 2 minut(er) att läsa

Även om inte Google startar någon Google Local i Sverige den närmsta tiden kan man fundera över hur mycket som ännu återstår att göra inom geografisk sök.

Hittills handlar det enbart om att placera ut företag på kartor. Ännu låter de stora sökmotorerna bli att placera ut annat material som går att bestämma geografiskt bland träffarna. Jag tänker på geotaggade bilder, inlägg, webbplatser etc. Var för sig går det att finna hos exempelvis Flickr och GeoURL.org men fortfarande saknas den samlade geografiska sökupplevelsen.

Som det är nu finns det inget riktigt bra sätt att utifrån en karta kunna ta del av olika indicier för en lokal storm på en och samma gata om den ena är en bild på Flickr och den andra en videosnutt på Youtube. (Den förra upptagningen är något mer autentisk än den senare.)

Visst är det fortfarande lite godtyckligt hur man geografiskt bestämmer något. En ICBM-tagg på sidan anger en geografisk punkt men säger inget om storlek, precision eller riktning. Det gör det i och för sig mycket enklare men man kan inte med säkerhet säga att två bilder med samma ICBM-tagg verkligen avbildar samma plats. Men inget av det är något som borde hindra Google eller Yahoo från att göra något roligt redan nu. (Nu är det ju fullt möjligt att det redan finns färdigt att testa på Google Labs men av någon anledning får jag bara en vanlig Google-söksida på den adressen.)

Och varför har varken Google Video eller Youtube någon riktig geotaggning (bara fritextfält för plats)?