Senast jag rotade i min hylla med böcker i Norrköping i syfte att ta med mig någon lektyr på resan sexton mil norrut blev det Martin Fowlers Refactoring som kom med. Jag har haft den boken i fyra år nu och jag måste säga att det är en klar favorit bland mina böcker som på något sätt tangerar programvaruutveckling. ( Tracy Kidders The soul of a new machine rör ju hårdvaruutveckling eller möjligen utveckling av firmware).
Boken är bra inte bara för den på ett bra och systematiskt sätt tar upp varför och hur man undviker att uppfinna hjulet på nytt (vilket är en sak man aldrig ska göra, om man ska tro Joel) utan även för att det är den första beskrivning av objektorienterad programmering jag stött på som varit riktigt förståelig. Lite märkligt eftersom den gör det bakvägen, dvs. hur man ändrar i koden för att göra »rätt«.
En annan bok som fick ligga kvar i hyllan var det nummer av Scoop (utgiven av Föreningen grävande journalister) från 1993 som handlade om hur man använde sig av datorn i sitt grävarbete och som hade artiklar av bland annat den nu i bloggosfären aktuelle Anders R Olsson som menar att bloggar inte har med demokrati att göra.
Det numret handlade förstås mer om databaser, kalkylblad och uppringd Rixlex än om Internet men det får mig att undra hur jag kan använda mig av Gmails sökfunktion för att visa varför AOL nog gjorde rätt beslut vad gäller Tradedoubler
Det handlar inte om någon avancerad databehandling. En sökning på »from:tradedoubler« ger 160 träffar. Söker man på orden »avslutar«, »avslutat« eller »stänger« så får man 18 träffar och handlar alltså om företag som väljer att avsluta sina program hos Tradedoubler. Av de kvarvarande handlar en hel del om inskränkta riktlinjer om nyckelord (som jag verkligen förstår) att låta kunder som söker efter ditt företag slussas via någon annan stärker verkligen inte ditt varumärke.
Lägg därtill Tradedoublers oerhört svårnavigerade gränssnitt. Hade jag väl lyckats var någon särskild information fanns så kunde jag ge mig tusan på att den var som försvunnen fem minuter efteråt när jag skulle läsa motsvarande information för ett annat företag eftersom jag inte hittade dit igen och rubriken som användes var ogenomtränglig.
Och när jag beställt själv från CDON genom egna affiliatelänkar och inte fick mina procent och inte lyckades hitta information om ersättning gavs för återkommande kunder eftersom den informationen helt enkelt inte fanns. (Varför enbart betala för nya kunder? Jag har konto hos en uppsjö olika skivhandlare på nätet och så bra är inte CDON att jag garanterat kommer välja dem nästa gång, en länk från en sida ökar sannolikheten betydligt för att det blir de som får ta emot pengarna och inte Ginza.)
Så om varken företagen som vill ha besökarna eller jag som är tänkt att leverera dem är nöjd med Tradedoubler. Kan då en köpare vara det utan att räkna med att behöva ändra på väldigt mycket?
Två länkar i detta inlägg är affiliatelänkar. Båda går till Amazon (oj, där en tredje!) som jag efter några år fortfarande inte tjänat ett cent på. Men noll utbetalda cent är lika påtagliga som 928,95 outbetalda kronor. Gränsen för utbetalning går vid 500 kronor men Tradedoubler påstår sig sakna utbetalningsinformation. Konstigt nog har de inte bemödat sig att meddela detta via e-post. Jag skulle ju kunn a invänta de återstående 72,05 kronorna innan jag avslutar allt samröre med företaget men det känns inte så viktigt.
*[AOL]:America Online