Efter Hej! 2007 i lördags pratade jag en del med Oscar Swartz om övervakning, Martin Alexandersson (från Wiral som precis innan avslöjat sitt ditills hemliga TestFreaks, se Månhus’ och Emerges inlägg), kollega och fd. kollega om programmeringsspråk, problemet att hitta programmerare och avancerade mobiltelefoner. Sedan pratade jag med Henrik Torstensson med kollega och Nikolaj Nyholm ( Polar Rose).
Mot slutet hamnade jag bredvid Björn Jeffery och Sorosh Tavakoli (som läst medieteknik på KTH). Sorosh berättade om och visade sitt arbete han gjort på MMS. Han har undersökt och jämfört tittarvanor när det gäller alla olika distributionsformer av rörlig bild på nätet (strömmat, nedladdat, i webbläsaren etc.). Verkar helt klart intressant. Sorosh berättade om problemet att nå fram till mediebyråer som ju borde vara väldigt intresserade av att få siffror för att kunna jämföra detta medium (eller medier) med andra när det gäller effektiviteten som reklambärare. Men mediebyråernas kunskaper och intresse för Internet är väldigt lågt, trots att uppmärksamheten hos tittare på nätet ofta är betydligt högre än vanliga TV-tittare.
Nu har Svenska Dagbladet skrivit om rapporten och vanorna när det gäller nedladdning av film.
*[KTH]:Kungliga Tekniska högskolan *[MMS]:Mediamätning i Skandinavien