Bromma, AB

· 205 ord · 1 minut(er) att läsa

Utsnitt ur Malmö Aviations logotyp där pay-offen ‘Vi bryr oss’ kan utläsas

För första gången sedan strulet i april sitter jag återigen på Bromma flygplats. Det tog ett tag innan jag vågade mig på att boka resa med dem igen och har uteslutande åkt tåg när jag vill fara längre sträckor ensam. Även denna gång ska jag åka med sista flighten för kvällen.

Joel Spolsky tipsade i veckan om hur man bäst klarar sig undan strul med flygresor. Bland tipsen finner man:

Make sure you’re never on the last flight of the day if you really need to get somewhere on schedule.

I fallet med Bromma är det förstås extra viktigt eftersom inga plan får trafikera flygplatsen efter 22.00.

Jag är fortfarande lite förvånad över att företag inte insett möjligheten att kompensera sina kunder genom redan existerande bonusprogram. Merkostnaden för bolagen är inte i närheten lika stort som värdet blir för kunden och det blir enklare att utnyttja än särskilda värdebevis.

För några veckor sedan fick jag ersättning från SJ för ett två timmar försenat tåg. Den resecheck jag fick kan jag inte använda om jag bokar via Internet. Hade de istället satt in bonuspoäng som motsvarar en resa till samma belopp hade jag kunnat utnyttja det enkelt.

Sedan är det förstås svårare att flyga med biobiljetter.