Den nyligen återuppståndna bloggen Nätkreatur undrar i sitt senaste inlägg varför ‘produkterna [från Apple] känns så smarta, snygga och tuffa’. Visst stämmer det in med min bild av produkterna.
Tyvärr har Apple med sitt senaste agerande med att låsa iPod för uppdatering med annat än iTunes visat att inställningen till öppenhet är dum, ful och räddhågsen.
I ett inlägg om att använda iPhone utanför USA (som Henrik Larsson och Joakim Jardenberg är svenska exempel på) skriver Dave Shea om Apples policy vad gäller användande med annan operatör än AT&T:
There are a few gotchas you ought to be aware of before attempting. The biggest concern is, what next? Will Apple attempt to re-lock the phone in the next software update? No one knows. If you’re the optimistic sort you could read into this recent statement by an Apple marketing person as leaning toward laissez-faire unlock management from the company (though it’s already been clarified ) They do make money no matter where the phones were bought after all, it’s only AT&T that’s missing out on most of the recurring revenue.
Tyvärr hade jag redan lagt en beställning på en iPod Nano innan jag fick reda på inskränkningen till iTunes. iTunes är förvisso det musikprogram jag använder hemma, om jag trots allt vill lyssna på en låt jag har på disk och inte i Spotify, men jag vill vara fri att använda vilket program jag vill (t.ex. på jobbdatorn med Ubuntu).
Lägg märke till att beställningen enligt mejlet ovan är skickat »ivåg«. Man undrar ju hur de säkerställer transporten uppför backar och liknande. Antagligen är det dock bara ännu ett exempel på Apples problem med våra kära bokstäver. Vad som talar emot att det egentligen skulle stå »iväg« är att man efter inloggning får reda på att beställningen faktiskt inte skickats iväg än.
Lägg också märke till e-postadressen mejlet kommer ifrån (»svara_inte@..«.), så heter det tydligen på svenska. Fleecelabs om varför du inte ska ha [email protected] som avsändare på dina utskick.