Malin på bloggen Vetenskapsnytt refererar till psykologisk forskning om hur människan uppfattar mönster i händelser trots att de i många fall är slumpmässiga tillfälligheter.
Mina blogginlägg brukar ofta forma sig i huvudet efter sådana iakttagelser av liknande fenomen. I radioprogrammet Spanarna är programformen att man utifrån tre exempel på händelser i nutiden ska identifiera en trend och extrapolera. (Även om det i gårdagens avsnitt gnabbades en hel del om detta då Jonas Hallberg åter frångick detta samt hade problem att hålla sin egen tråd och avslutade med att höja serien Elvis till skyarna.)
Så då är frågan om följande iakttagelser bara är slumpmässiga eller om det finns ett mönster bakom.
Exempel 1, spraktidningen.se september 2007:
Exempel 2, reklam från ACO september 2007:
Exempel , last.fm 1 oktober 2007:
Exempel 4, annons för Swedbank i Dagens Industri 20 oktober 2007:
Så är det en ny funktion i Adobe Illustrator CS3 eller har klistermärkesindustrin i hemlighet uppvaktat grafiska designers?
*[ACO]:Apotekens Composita