Två gånger är en gong-gong

· 159 ord · 1 minut(er) att läsa

Malin på bloggen Vetenskapsnytt refererar till psykologisk forskning om hur människan uppfattar mönster i händelser trots att de i många fall är slumpmässiga tillfälligheter.

Mina blogginlägg brukar ofta forma sig i huvudet efter sådana iakttagelser av liknande fenomen. I radioprogrammet Spanarna är programformen att man utifrån tre exempel på händelser i nutiden ska identifiera en trend och extrapolera. (Även om det i gårdagens avsnitt gnabbades en hel del om detta då Jonas Hallberg åter frångick detta samt hade problem att hålla sin egen tråd och avslutade med att höja serien Elvis till skyarna.)

Så då är frågan om följande iakttagelser bara är slumpmässiga eller om det finns ett mönster bakom.

Exempel 1, spraktidningen.se september 2007:

En röd cirkel med texten ‘Ny tidning för dig som gillar språk’ med en röd flik nederst till höger

Exempel 2, reklam från ACO september 2007:

Annonstavla i en tunnelbanenedgång med en lila cirkel i mitten med vit flik överst till vänster och med texten ‘Intim Fuktgel på köpet när du köper 2 intimtvålar/oljor Just nu på Apoteket!’

Exempel , last.fm 1 oktober 2007:

Bannerannons från last.fm: ‘Live video from Last.fm/presents: Everyone to the Anderson.’ med texten ’last.fm Exclusive’ i en röd cirkel med en vit flik överst

Exempel 4, annons för Swedbank i Dagens Industri 20 oktober 2007:

Annons i Dagens Industri med en man som står framför vindkraftverk. Text på orange cirkel med ljusgul flik överst: ‘Erbjudande!’

Så är det en ny funktion i Adobe Illustrator CS3 eller har klistermärkesindustrin i hemlighet uppvaktat grafiska designers?

*[ACO]:Apotekens Composita