The Vanishing Newspaper đ
I en bransch som allt för lÀnge stuckit huvudet i sanden hÀnder det Àntligen saker. Men det Àr ingen lÀtt match. Hur ska de gamla mediehusen se till att spela nÄgon som helst roll 2012?
Vinka Ät mÀnniskorna i glasburen överst.
Göran Persson:
Jag nöjer mig allt oftare med nĂ€tet och struntar i papperstidningen. Jag tycker papperstidningen Ă€r klumpigare. … Det gĂ„r mycket fortare att ta musen och klicka mig fram. Papperstidningen hĂ„ller pĂ„ att bli överflödig.
Mindpark ska fÄ medieföretagen att överleva Àven om papperstidningen inte gör det. Ska inte grÄta över spilld mjölk i tidningens fikarum.
HushÄllstÀckningen i Helsingborg: har sjunkit frÄn 75 procent 1990 till 56 procent 2005.
Fyller pÄ med andra kanaler för att kompensera papperstidningen: hd.se, Xtra etc. för att öka rÀckvidden.
HD + NST + LP + hd.se
HD fyller motsvarande Olympia varje dag.
FÄr inte betalt för innehÄllet, ju! Fick det inte med morgontidningen heller, allt gick Ät till tryck och distribution.
Konstigt att SIME blir sÄ lyckligt att fÄ en pappersbilaga gjord pÄ döda trÀd. En nostalgi över papperstidningen finns kvar, som hos Aftonbladet dÀr man blir tryckt som bloggare om man Àr riktigt duktig.
De Àr de digitala kanalerna som ökar. hd.se har femfaldigat sina besök frÄn 2003 (20 000) till 2006 (100 000).
Vi kan sĂ€lja đ
Morgontidningen har alltid agerat pÄ den lokala marknaden och kÀnner den. HD-tidningarna har 180 Är pÄ nacken. De stora familjeföretagarna Àter söndagsmiddag med chefredaktören.
Vi har rĂ€ckvidden đ
Mindpark-sajterna har 800 000 besökare per vecka.
Vi har kompetens đ
(Kan inte sÀga att vÄra journalister Àr sÄ himla duktiga.) Det anvÀndarskapade innehÄllet Àr ganska tunt, det rör sig lÄngt ute i den tunna delen svansen.
Vi har fattat att vi inte fattar đ
FÄ de andra att förstÄ att de inte förstÄr.
Smartskallarna med idéer om nya tjÀnster bör inte betrakta mediehusen som idioter utan försöka samarbeta.
Lars Ander (NWT) om Facebook:
Problemen Àr min fax, för mejlen kommer ut den vÀgen.
FrĂ„gor đ
Hur lÀnge kommer dagstidningarna vara pÄ piedestal?
Det beror pÄ om du frÄgar nÄgon pÄ DN eller utanför DN. FrÄgar du mig kommer dagstidningarna snabbt att ramla ner. DN och SDS har satt sig sjÀlva pÄ en oerhört hög piedestal. NÀr man inser att man inte har rÄd att distribuera tidningen som man gör. De har stora krigskassor sÄ det Àr svÄrt att sÀga om det sker om fem eller trettio Är.
Hur ska man kunna ta lika bra betalt för webbens eyeballs som tidningens?
Det gÀller att vi fÄr samma uppfattning om rÀckvidd pÄ de olika medierna. Sedan handlar det om att kunna ta betalt. Tidningarna Àr gröna pÄ nÀr det gÀller att sÀlja pÄ sajterna, pÄ papper har man sÄlt i hundratals Är. Ekonomin i papperstidningen Àr för bra för att vara sann, webbens ekonomi Àr tvÀrtom lÀgre Àn vad den borde.
NWT hade vÀl premiÀr för sin webbplats i Är. Hur lÀnge kan man inte fatta och ÀndÄ överleva.
Lars Ander har lÄtit HD och andra fÄ dra utveckling tekniskt och affÀrsmÀssigt och vÀntat med att gÄ in tills man kunde tjÀna pengar pÄ det.
Vad tror ni om rörligt?
Jag tror jÀttemycket pÄ rörligt. Vi har enormt underskott pÄ rörlig bild. Nu filmas det som mest var fjortonde dag. Men vi ska inte göra TV. Jag Àr oerhört less pÄ begreppet webb-TV. Det finns ett utvecklat koncept pÄ nÀtet med text i botten kryddad med grafik, faktarutor, ljud och video. Man sÀtter sig inte vid en skÀrm och tÀnker nu ska jag insupa lokala nyheter och Àgna all uppmÀrksamhet Ät det.
Uppdatering 18.42: Bilderna frÄn förelÀsningen finns att se pÄ Slideshare
Uppdatering 4 november:
*[HD]:Helsingborgs Dagblad *[NST]:NordvÀstra SkÄnes Tidningar *[LP]:Landskrona-Posten