I onsdags presenterade DN sitt samarbete med Telenor och Nokia på stor uppslagen plats i tidningen samt på löpet. För vad?
Jo, en Nokia-telefon som brandats med DN-logotyp och försetts med en snabbknapp till DN:s mobilsajt.
Att göra om en mobiltelefon kändes gammalt redan när Europolitan presenterade sin telefon Europolitan.
I tider av öppna standarder och API känns det helt enkelt lite mossigt med något med en produkt där man hårt styrt innehållet på en mjukvaruknapp. Snart kommer de väl att återuppliva sin First Class-BBS också. Jag får vibbar av inlåsning och WAP (i någon av dess alla negativa aspekter) även om det i det här fallet står användarna fritt att besöka vilket stället som helst. Egentligen rör det ju sig om ett ganska bra erbjudande (något DN-brandat till bra pris, som Kronan-cykeln) eftersom andra Telenor-abonnemang med samma telefon är dyrare och har längre bindningstid samt att man inte har några trafikavgifter på DN.se. Men det framstår mer som ett Teleguide-projekt.
Sedan undrar man om de insett att de i praktiken förbinder sig att DN:s mobilvariant ska fungera med just den telefonmodellen en lång tid framöver. Seriös webbutveckling borde förstås resultera i saker som är bakåtkompatibla men i detta fallet får man besvikna prenumeranter på sig om man ändrar så att det inte fungerar (även om en mobiltelefons livslängd tenderar att vara ganska kort).
Jag kan inte med captive portals och soft buttons. Det är möjligt att det fungerar om tjänsten verkligen levererar. Operatörernas egna portaler som brukar finns bakom soft (eller hard) buttons är ju sorgliga.
Effekten av själva telefonen lär bli marginell eftersom bara ett fåtal kommer att ha en (även om de kan tänkas agera ambassadörer när de tillfrågas varför de har en DN-telefon). Däremot kan de indirekta effekterna kring annonsering dra med sig ökat läsande. Vill man göra något enkelt med snabb och stor effekt kan man t.ex. skicka länkar via SMS för att hjälpa dem att lägga in det i sina mobilläsare (och kanske kombinera det med en tävling av typen Kanal 5-på-knappen-5-kampanj).
Önskedrömmen hade förstås varit att DN samarbetat med Telenor och Apple om att dela ut iPhones till helårsprenumeranterna med DN inlagd som startsida och DN:s SMS-tipsnummer bland kontakterna…
(Inlägget baseras på Jaiku-trådarna Pinsamt, DN och Bu eller bä om DN-mobilen, anyone?)
*[DN]:Dagens Nyheter