Ett inlägg på Jaiku om begränsning av mängden e-post på företag visar att dumheterna fortgår bland företag. Det talas allt mer om den osynliga webben eller djupa webben. Mycket är information som finns på intranät eller som kräver en sökning på den aktuella webbplatsen för att uppenbara sig. På samma sätt vill jag hävda att e-postarkivet är outnyttjad resurs för företagen som innehåller mer matnyttig information än den senaste uppsättningen Powerpoint-dokument.
I inlägget från förra året tog jag upp några exempel där ett katalogföretag på webben skulle kunna dra nytta av information i mejl. Det är inte svårt att finna motsvarande områden för andra typer av företag.
Det krävs inget magiskt för att kunna börja använda den information som ligger i gömmorna, det finns färdigt att köpa (och stöder även sökning av e-post).
Nu sträcker sig förstås den dolda informationen i företags nätverk längre än bara e-posten. Man får lätt känslan att den enda statistiken som tas fram och framför allt används i affärsbeslut handlar om antingen direkta ekonomiska transaktioner (som t.ex. försäljningssiffror) eller marknadsundersökningar. Hur mycket information finns det inte som skulle kunna användas för att effektivisera nuvarande arbete, finna nya områden att utveckla produkter och tjänster inom eller helt enkelt hålla reda på när de anställda fyller år.