Monstropoliten

· 181 ord · 1 minut(er) att läsa

I söndags hittade jag till en samling filmer från indieutvecklarkonferensen C4 [1] som riktar sig till personer som utvecklar program för Macintosh. Samlingen är ännu inte komplett utan byggs på med en film i veckan.

En av föreläsningarna som kan vara intressant även för de som inte sysslar med program i traditionell mening är Wil Shipleys föreläsning om hur han marknadsför Delicious Monsters produkter (och då speciellt Delicious Library). Han tar upp punkter som när en produkt är tillräckligt färdig för att släppas till betatestare, hur man smyger ut information för att skapa buzz, korrekt prissättning och hur man använder sig av bloggande, referrerknarkande och sponsrade länkar på ett effektivt sätt. Mycket handlar om att lägga vikten vid detaljer när man utvecklar programmet och att inte släppa en produkt som inte är färdig.

Your program is a collection of little moments1. Shipleys presentation och hans kommentarer tyder på att det var en grabbig stämning. Rejält grabbig.

I de övriga nu släppta filmerna kan man få veta mer om VMWare i MacOS X, och Textmate.

1 som Erik Starck citerade från klippet.