Ordet garage i Facebook Developer Garage anspelar på det rum där IT-företag som Hewlett Packard 1939, Apple 1975, Google 1998 och en rad andra företag startat.
Artikel i Facebooks Developer Wiki:
Attending or hosting a Facebook Developer Garage is an opportunity for a deep dive into Facebook Platform: it is a forum to share ideas with local developers, look for partners on your latest project, see and participate in Facebook App demonstrations, seek technical support, or just network and socialize with other developers interested in the Facebook Platform. or viral growth, tricks for testing your app, metrics for success, ninja code tricks…the usual.
Evenemanget i Stockholm igår, Facebook Garage (FBG) Stockholm, hade inte med ordet developer i namnet (men väl i loggan) och inriktningen var mer affärsinriktad och kändes väl aningen avlägsen från ett instängt garage.
Uppdatering 20/3: Har lagt till videorna som Björn Falkevik tog (samtidigt som han strömmade allt direkt över nätet).
Jonas Nyvang, Myspace 🔗
Den första talaren hade inga anknytningar till Facebook utan kom istället från Myspace. Här hade man kunnat vänta sig ett brandtal för varför man ska utveckla för Myspace istället för Facebook–eller? Nja, det man bär med sig efteråt är ett långt videoklipp som inte sade något nytt alls om Myspace och meningen
Increased functionality, more fun but dont spam our users!
Om rädslan för att tredjepartstillämpningar ska spamma användarna är större än att de ska tillföra nytta för användarna och öka intresset för Myspace kan man undra om Myspaces engagemang i Open Social verkligen är genuint. Uppenbarligen är det si och så med det lokalt hos Myspace i Norden i alla fall.
Vad hade övertygat mig? Att peka på att Myspace fortfarande har starkast fäste när det gäller musiker och deras fans. Helt klart något man kan bygga intressanta och givande saker.
Se även:
- Citizen Media Watch: Myspace: Weve been pioneering the monetization of social networking
Brit Stakston, JMW 🔗
Den andra talaren med ett förflutet i datorbaserade satsningar för internationellt ungdomsutbyte i olika former under de senaste femton åren talade om företags inställning till sociala medier. Hur de från okunnighet till avsmak och senare avvaktande nu försöker ge sig in denna värld.
Facebook har lärt svenskarna vad ett socialt nätverk är. Att skriva in riktiga namn istället för nicknames och lägga upp bild på sig själv gör sociala medier mer förståeligt för de som tidigare varit utanför. Myspace är alldeles för punkigt.
Om man som företag vill närma sig sociala medier måste man vara beredd på att saker och ting kan gå ett annat håll än man planerat och se till att kunna göra in-flight corrections.
Så varför ge sig på Facebook?
Go fishing where the fish is.
Just detta återkommer flera talare till under kvällen. Det anknyts aldrig till några hårda fakta om hur många fiskarna är och än mindre till vilka de är. Och som Andie senare påpekade så har ju ordet fisk negativa konnotationer inom bl.a. pokervärlden. Ska man som företag bygga upp en relation till sina kunder (om det så är på nätet eller på andra sätt) så kanske man lyckas bättre om man verkligen ser dem.
Annika Lidne 🔗
Nästa talare var en frisk fläkt mest beroende på att hon tog upp saker jag själv känner och som ännu inte blivit uttjatade. Facebook har haft sina skandaler den senaste månaderna med Facebook Beacon, avstängning av konton efter 5000 vänner eller avstängningar av konton pga. andra skäl men andra problem är större.
Facebook är i grunden en webbplats för klassfoton. När man väl letat upp alla från förr man kan tänkas känna finns det helt enkelt inte så mycket kvar att göra. Varför ska man ägna tid åt att ladda upp filmer och videor när inlåsningen i Facebook gör att man inte kan använda dem för annat bruk på nätet?
En av de mer självklara användningsområdena på nätet, diskussionsforumen (som ju under historiens gång manifesterat sig i form av bland annat nyhetsgrupper (Usenet), KOM-system, e-postlistor, IRC, webbforum och Jaiku) fungerar inte på Facebook. Varför? Jo, gruppfunktionen notifierar aldrig medlemmarna om när ett nytt meddelande kommer så istället för att enkelt meddelas i den centrala nyhetsströmmen så måste man manuellt gå igenom sina grupper och se om någonting hänt. (Man behöver i och för sig endast gå igenom de som ändrats på något sätt men det är fortfarande en rad steg för mycket.)
I backchanneln för evenemanget så uppkom diskussionen om vad som verkligen fungerar på Facebook: Events och statusmeddelanden. Events utnyttjar verkligen informationen om vilka mina vänner är. Jag håller också med om att statusmeddelanden är fängslande (och har tyckt det länge) men det Facebook har som fördel är att människorna finns där, funktionen är inte så bra. Man kan inte kommentera ett särskilt statusmeddelande utan får istället skriva i personens wall eller skicka ett personligt meddelande till denne. Här fungerar Jaiku mycket bättre.
Som en sista punkt tog Lidne upp vad Facebook har emot sig kommersiellt: när man använder sig av ett socialt nätverk så är man inte i ett sökbeteende och är därför inte i närheten av lika mottaglig för annonsering som när man använder en sökmotor för att leta efter något. Visst erbjuder sociala nätverk möjligheter till att nå ytterst snäva målgrupper men man kämpar trots det i motvind om man vill locka till köp. (Och de svenska annonser man får se är mer skrattretande än något annat.)
Se även:
- Citizen Media Watch: Annika Lidne: The walled garden approach wont work for Facebook