Gabriel Sundqvist, Pronto đ
Nummer fyra ut kom frÄn Pronto Communication som arbetar med word-of-mouth-marknadsföring (och Àven försÀljning av bröd och manga). För Cancerfonden tog de fram idén om en Facebook-tillÀmpning för att förmÄ anvÀndare att bidra till fondens kampanj mot bröstcancer, Rosa bandet, och att öka kunskaperna om bröstcancer. MÄlen var lÄgt stÀllda: 3000 anvÀndare med tillÀmpningen installerad.
TillÀmpningen lade till en bannerliknande ruta i anvÀndarens profil (och i vÀnnernas nyhetsström) som meddelade dels om hur mycket pengar personen stött kampanjen med samt hur mÄnga personer han eller hon bjudit in till FacebooktillÀmpningen.
PĂ„ tillĂ€mpningens egen sida fanns det tvĂ„ topplistor: en med de som bidragit mest ekonomiskt och de som bjudit in flest vĂ€nner. I den förra listan var det enbart mĂ€n och i den andra listan enbart kvinnor. Kanske sĂ€ger det nĂ„got om mĂ€ns vilja att synas och kvinnors förmĂ„ga att nĂ€tverkaâi varje fall antydde Sundqvist det. (Jag följer mönstret genom att ha stött kampanjen med tresiffrigt antal kronor men inte bjudit in en enda vĂ€n. I mitt fall handlar det mer om att stödja nĂ„got som ligger mig nĂ€ra med tanke pĂ„ att flera kvinnor i min slĂ€kt drabbats hĂ„rt av elakartad bröstcancer som i nĂ„got enstaka fall inte lett till döden.)
MÄlet pÄ 3000 installationer slogs med besked: vid kampanjperiodens slut kunde man rÀkna in till 552 400 installationer men bara 500 140 kronor i direkta bidrag. Pronto gjorde ingen marknadsföring av FacebooktillÀmpningen utan det spreds enbart genom att Prontos anstÀllda installerade den sjÀlva varpÄ deras vÀnner i sin tur gjorde likadant efter att ha sett den.
Cancerfonden var sjÀlv inte sÄ tÀnda pÄ idén sÄ Pronto var tvungna att övertala dem att gÄ med pÄ det. Vilket kanske var tur eftersom Facebook med största sannolikhet nÄtt sin kulmen i popularitet och man inte skulle nÄ samma framgÄng i höst igen.
Samtidigt kan man skönja en annan orsak till Prontos ovilja att göra det igen 2008. Sundqvist antyder en strÀvan att arbeta med det som Àr Àr inne (helst innan det blivit riktigt inne). Att det Àr ett egetvÀrde i sig nÀr man jobbar med att skapa buzz.
Jag förstÄr inte riktigt varför det skulle utesluta Facebook i sig. Man skulle ju kunna skapa en KFIB (klubb för inbördes beundran) inne i Facebook Àven nÀr Facebook i sig Àr etablerat.
PÄ frÄgan om varför kampanjen inte drog in mer Àn ungefÀr en krona per installation sÄ pekade han pÄ teleoperatörernas avgifter som tas ut Àven för detta vÀlgörande ÀndamÄl.
Detta Àr ju ingen ny företeelse. Tele2 har tidigare kunnat tjÀna enkla poÀng pÄ att efterskÀnka sin del av telefonavgifterna nÀr deras kunder ringt in bidrag till stödgalor medan kunder till de andra operatörerna glatt tagit ut sin del nÀr deras kunder ringt.
Kanske borde det vara dags att instifta telefonnummer (bÄde för att ringa och SMS:a) dÀr operatörerna inte tar ut samtrafiks- eller andra avgifter och som endast fÄr anvÀndas av organisationer som stÄr under Stiftelsen för insamlingskontrolls vakande ögon. 90-serien Àr ju sedan lÀnge reservat för servicenummer (larmnummer samt fd. telemonopolets servicenummer) sÄ man skulle ju kunna anvÀnda den Àven för detta.
Peter Arvai, Mobispine đ
NĂ€ste man ut var Peter Arvai1 frĂ„n Mobispine. Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag hittills inte fĂ„tt för mig att installera Mobispines J2ME-app efter att jag bytt 3-telefon för ett par mĂ„nader sedan. Ăven om jag vĂ€lkomnade att Mobispine blev öppnare i och med att de tillĂ€t lĂ€sning av RSS-flöden i tillĂ€gg till affĂ€rspartnernas tillĂ€mpningar sĂ„ blev jag inte riktigt fĂ„ngad av möjligheten att lĂ€sa bloggar dĂ€r. Jag lĂ€ste ett tag bloggar i Google Reader i Opera Mini i min Nokia 6280 men det var lite för jobbigt för att göra annat Ă€n nĂ€r man satt uttrĂ„kad pĂ„ ett tĂ„g. Google Reader i iPhonen Ă€r bĂ€ttre men allra helst skulle jag vilja ha ett sĂ€rskilt program i iPhonen som synkade och hade ett Ă€nnu bĂ€ttre grĂ€nssnitt.
Tillbaka till Mobispine och Facebook. Idén att koppla ihop Mobispine-anvÀndare i Facebook för att lÄta dem dela med sig av nyheter de funnit intressanta vÀcktes för ungefÀr ett Är sedan. AnvÀndarna skulle Àven kunna se sina vÀnners statusmeddelanden och skriva sitt eget.
Till skillnad mot andra tjĂ€nster de integrerat med stötte man tidigt pĂ„ patrull. Ăven om Facebook var ganska tidiga med att öppna sitt API sĂ„ Ă€r de inte sĂ€rskilt öppna i sitt API och förhoppningen om att kunna koppla sin Facebook-profil till mobiltillĂ€mpningen grusades eftersom det inte gick att ordna inloggning i mobilen. IstĂ€llet sker kopplingen istĂ€llet pĂ„ ett krĂ„ngligare sĂ€tt.
Man fÄr lÀgga till FacebooktillÀmpningen i Facebook först och sedan ladda hem Mobispines tillÀmpning till mobilen.
Facebooks tendens till Ă€ndra i sina API-er medför ocksĂ„ en merkostnad i form av extra underhĂ„ll av Mobispines klient. Detta gĂ„r ju emot den grundlĂ€ggande filosofin nĂ€r det gĂ€ller API-erâatt nĂ€r man vĂ€l slĂ€ppt ett API ska man aldrig sluta stödja det och vara bakĂ„tkompatibel sĂ„ lĂ„ngt det bara gĂ„r. I de fall man Ă€ndĂ„ mĂ„ste sluta stödja ett API ska flaggdagen lĂ€ggas sĂ„ lĂ„ngt framĂ„t att det finns gott om möjlighet för alla inblandade att uppgradera sina tillĂ€mpningar. Facebooks agerande i detta vĂ€cker en viktig frĂ„ga om hur avancerade FacebooktillĂ€mpningar man vĂ„gar bygga. Kanske skulle man kunna göra en bĂ€ttre tillĂ€mpning som stödjer fler funktioner i Facebook men vĂ„gar man ta merarbetet vid en API-förĂ€ndring?
David Haddad, Spontu đ
Den sjÀtte talaren var David Haddad som arbetar med Spontu. Han var ganska hemlighetsfull om vad Spontu egentligen var. Webbplatsen talar om en presence-tjÀnst i mobilen som knyter ihop kontakter i olika IM-tjÀnster och visar vilka som Àr i nÀrheten. (Han talade tydligen Àven pÄ Hubbub 07 i november, vilket Citizen Media Watch och Disruptive skrev om).
IstÀllet för att prata om sin tjÀnst valde han att tala om strategier för att fÄ kapital till sin utveckling av Facebook-tillÀmpningar.
NÀr Facebook slÀppte sitt API öppet sÄ annonserades Àven en rad speciella Facebook-fonder (FBFund, Quickstart Fund, App Factory, Altura 1) som skulle satsa sÀrskilt kapital pÄ utvecklare av Facebook-tillÀmpningar. SÄ vitt Haddad har kunnat avgöra har ingen av de verkligen betalat ut nÄgra pengar. Vissa av dem har visserligen investerat i företag bakom Facebook-tillÀmpningar men det har inte varit genom dessa speciella fonder. Företag och tillÀmpningar som fÄtt stöd Àr iFamily (slÀkttrÀdstillÀmpning likt Kindo eller Geni), SocialMedia (Slide-liknande tillÀmpning), Courses (en tillÀmpning som skapades efter att Facebook tagit bort motsvarande funktion i en strÀvan att bli mindre universitetsanknutna), Causes.
Hur tjÀnar man pengar (eller i alla fall tÀcker sina utgifter) pÄ sin Facebookapplikation?
Antingen Adsense-annonser, lÄta anvÀndare svara pÄ undersökningar som man sedan sÀljer till företag eller fÄ betalt för installationer av program/tillÀmpningar (CP-Install).
Haddad gillar sponsorskap och drog exemplet med Samsung som sponsrade Superpoke och tillÀt anvÀndarna att kasta HDTV-apparater pÄ varandra.
Ett annat sÀtt Àr att anvÀnda Facebook-tillÀmpningen till att locka anvÀndare som sedan kommer till en egen webbplats dÀr man har annonser.
Pga. tidsbrist sÄ hoppades Haddads sista del över. Han gavs dock tid att dra en liknelse vad gÀller widgets:
Karamellkungen har en godiswidget installerad i din nÀrmaste ICA-butik.
Som vi (nÄgra av besökarna) konstaterade efterÄt sÄ Àr skillnad mellan Karamellkungen och de flesta widgets idag att ICA stÄr för betalningshanteringen frÄn kunden medan webbens widgets fÄr hantera betalningen sjÀlva. Kanske finns det en möjlighet för Facebook (eller var nu widgeten Àr placerad) att hantera mikrobetalningar till widgetskaparen.
NÀr jag tjuvlyssnade pÄ en diskussion med David efterÄt fick jag reda pÄ varför han intresserat sig för Facebook. I arbetet med Spontu sÄ kommer man inte Ànda fram direkt utan mÄste arbeta i iterationer dÀr den första kanske blir en Facebook-app.
Vidare đ
Uppdatering 21 mars: Har lagt till Björn Falkeviks inspelning av talen.
1 Peter har privat Àven utvecklat OmvÄrd.se som i viss mÄn Àr konkurrent till Reco.se som jag jobbar med till vardags, Àven om OmvÄrd.se Àr betydligt mer specialiserad.