Teknisk utveckling inom Public Service
Från programmet:
2008 går SVT över till enbart digitala marksändningar i hela Sverige. Först ut blir Gotland, Gävleområdet och Motalaområdet som gör övergången redan nu i höst. Med digital utsändning av tv har SVT möjligheter att komplettera bild och ljud med mer innehåll. Det kan röra sig om mångkanalsljud, bredbildsändningar, eller nya typer av interaktiva tjänster. En sådan tjänst är vidareutvecklingen av text-tv. Göran Lindgren som leder arbetet på avdelningen SVT Teknik delar sina tankar om den nya tekniken på området.
Civilingenjör från KTH. Chef för SVT Teknisk utveckling.
Teknisk utveckling på svt.se ledde till minskade besöksiffror. Har dock ökat igen. SVT Europa från och med i morgon även i Asien. Problemet med Öppet arkiv beror mest på rättigheter, främst eftersom man inte förutsåg det för några decennier sedan.
Distributionskedja förr:
SVT över marknät till TV-apparater med tjänsterna TV och text-TV.
Nu:
Många kanaler med flera distributionskanaler (kabel-TV, bredband, satellit, marknät) till TV, STB, mobiltelefoner. Flera tjänster: webbplats, TV, EPG etc.
Distribution:
- Marksänt (Teracom/Boxer), helt digitalt från februari 2008
- Satellit (Canal Digital och Viasat)
- Kabel (Com hem, UPC, m.fl.) Det största distributionssättet.
- Bredband (Telia, Canal Digital, Viasat, FastTV.net) Pilotprojekt
Det nya med digital-TV är möjligheten att sända »data«. Höja tittarupplevelsen eller ge andra mervärden.
Bredbands-TV: samma tv-signal men paketerad för IP. Krävs digital-TV-mottagare för att ta emot signalen, TV:n blir monitor. Begränsade surfmöjligheter med boxen, beroende på begränsad bandbredd och affärsavtal mellan operatören och andra företag.
Triple play: Inte TV och telefoni över Internet utan TV, telefoni och Internet över en dataanslutning, där TV:n måste ha en tilldelad bandbredd för att säkerställa kvalitet.
Centrala delar i kärnan är bild, ljud och text-TV. Sedan bredbild, mångkanalsljud och talande text. Därutöver interaktiva tjänster och programinformation. Sedan HDTV.
Program med mångkanalsljud: Allsång på Skansen, Så ska det låta och Melodifestivalen 2004 och 2005. Viktigt att kunna mixa så att det blir bra med både stereo- och mångkanalsljud.
Nästa generations text-TV i MHP. Problemet med interaktiva tjänster är att operatörerna valt olika operativsystem för sina set-top-boxar. Finns i digitala marknätet och kräver en settopbox med MHP (går inte att köpa idag). Det går inte för programbolag att erhålla tjänster om inte alla använder samma system, ställningskrig idag. Samarbetar med NRK, DR och YLE om val av boxtyp. Italien intressant eftersom boxar med MHP subventionerats där. I Italien finns kontantkort för att se exempelvis en serie A-match.
Talande textremsa går på separat kanal med enbart ljud. Fri tillgång – kräver inget abonnemang.
Ny tjänst: Nyhetstecken till 3G-telefoner. Den visuella utformningen i programmet (bl.a. placering av grafik) har anpassats för att även passa i mobiltelefondisplayen. Filen är på ungefär 3 MiB. Vissa operatörer tar inte betalt för datatrafiken för sändningen, andra gör det. Kan kosta upp till 60 kronor för en sändning.
Ny teknik som påverkar: PVR (digital-mottagare med hårddiskar – virtuella kanaler), Windows XP MediaCenter Edition kommer till hösten (använda datorn som TV). Tittarbeteende förändras, främst bland yngre. DVD (högre kvalitet än TV-sändningarna), HD-DVD ger än högre kvalitet. TFT- och plasmaskärmar (digitala lågupplösta sändningar kan se sämre ut med dessa än en vanlig katodstråleskärm).
Strategier: utveckla tv-mediet genom att utnyttja digital teknik inom produktion och distribution. Strävan att höja tekniska lägstanivån (använda bredbild och mångkanalsupptagningar där det går) Alltid följa standarder.
HDTV dröjer pga. val av standard och installation på produktionssidan samt se till att distributionskedjan klarar av det. HDTV-produktioner kostar idag 30-40 procent mer än vanliga, kan komma att sjunka.
*[STB]:Set-top box