MTD: David Hughes, SGI, UK

· 617 ord · 3 minut(er) att läsa

Visualising the 21st century

Från programmet:

David Hughes, utnämnd Hedersprofessor vid Glasgow University, har en stark bakgrund inom produktdesign och flygsimulering. Han är bland annat fadern, innovatören och skaparen av det första Reality Center, ett center för 3D visualisering. För att lösa dagens och framtidens visualiseringsproblem har David startat ett projekt vid namn Media Fusion där även Daniel och Thomas är involverade. Media Fusion är ett visualiseringssystem som tillåter att användaren tar in heterogena media källor oavsett typ, format och lokalisering. Dessa källor (pixelströmmar) ska sedan kunna presenteras i realtid i en tillsynes homogen 3D miljö. Daniel och Thomas del i Media Fusion har blivit att skapa ett 3D-baserat gränssnitt för interaktion med systemet.

Sista finjusteringarna på Media Fusion som premiärvisas idag gjordes på hotellet i morse.

All 3D-grafik vi har idag har utmynnat ur den militära industrin.

Hughes är Mechanical design engineer. Handkodade 3D-grafik på tidiga PC. Har arbetat med SGI:s hårdvara för över 20 år. Har arbetat på SGI sen 18 år tillbaka som varit ledande inom 3D-grafik. OpenGL är nog mest känt. Har gått från hemliga lådor till arbetsstationer.

OpenGL Performer är ett scenegraphsystem med flera pipor.

Kunder inom försvarsindustrin, energisektorn (oljebolag), medier (TV), vetenskap.

SGI har uppfunnit saker som flat shading, texturing, anti-aliasing.

Datorgrafik inom filmer 🔗

Avgörande avstamp i The Abyss (1989) med specialeffekter från ILM med SGI-maskiner. Effekterna i Terminator 2 baserades på kod från The Abyss men kördes på ny hårdvara. Jurassic Park införde texturing och leder. Modell med skelett och muskler för mer realistiskt resultat. (JP är en film man måste ha sett inom det här området. Coola testrenderingar finns på dinosaurieskelett som springer samt en discodansande dinosaurie.) Följande stora filmer: Toy Story, Titanic, Matrix, Lord of the Rings (som byggde upp en specialeffektsindustri på Nya Zeeland).

Virtuell visualisering inom medicinen 🔗

Förut: datortomografibilder visades som skivor. Remote Medical Visualisation System Configuration i Manchester. Tillämpningen renderas på ett datorcenter men visas på en enkel klient på sjukhuset. En joystick i en plastpåse användes som inenhet.

From Earth to Mars, NASA Columbia Project 🔗

En av världens största och snabbaste datorer (vad gäller throughput). 10240 Intel Itanium2 processorer, 20 terabytes minne och 0,5 petabyte lagringsutrymme. Berkäkningar för orkanvarning, globala klimatmodeller, återinträdet för den kraschade Columbia, bemannad resa till Mars.

The Beijing Planetarium 🔗

SGI har arbetat med flera stora planetarier, bl.a. Hayden-planetariet. Senast med Beijingplanetariet. En helt interaktiv tillämpning.

The Reality Centre and the Challenges of Visualisation 🔗

Utvecklingen av VR-hjälmar har avstannat. Ett reality centre handlar inte bara om pixlar eller beräkningar utan även om att bry sig om användarnas behov. Det måste finnas nytta med tekniken. Visualisering för förståelse, bättre effektivitet, bättre grupparbete och bättre beslut, överföra kunskap, inspirera till kreativitet och innovation.

Datorer används oftast på ett sätt som begränsar våra sinnen.

Reality centre startades 1994 i Storbritannien. Nu finns 700 över hela världen. En standardlösning för att lösa visualiseringsbehov, inom försvar, oljebolag etc.

The British Museum Mummy Project 🔗

2 GiB datortomografi av en mumie, närstående till kungen. British Museum hade haft den i 300 år men undvikit att öppna den eftersom den skulle förstöras. Med datortomografi och visualisering kan man få se vad som finns i utan att förstöra. Upptäckte en blixtliknande märke på pannan, inte ett Harry Pottermärke utan en lerdel som lagts ovanpå. Rester från mummifieringsprocessen som lämnats kvar av misstag kunde upptäckas.

Trender 🔗

  • Multi-megapixel displays (debatter om bästa teknik för att driva dem)
  • Advanced user interfaces (användargränssnitt har inte utvecklats mycket)

Media fusion 🔗

Att kunna hantera stora mängder av information visuellt. Kraftfullt, avancerade gränssnitt men enkelt att använda.

Sammanfoga data från flera olika tillämpningar på olika system. Seamless collaborative working.

Under utveckling i Storbritannien, därav Thomas Rydell och Daniel Sundberg, exjobbare från MT.

*[ILM]:Industrial Light & Magic