Så händer det igen. Får ingen plats på X2000 trots bokning eftersom @sj_ab slarvat bort en vagn. 70000 i sjön.
Vinter: X2000 har problem med kylan. Sommar: X2000 har problem med värmen. Sitter fast i Alvesta med krånglande tågsätt.
Jag sitter och förgås i värmen i Småland. Vill hem!
Nu med halverad dragkraft, godståg framför och kontaktledningsfel i Mjölby. #544 är nya #541.
På perrongen mellan spår 2 och 3 på Nässjö C med solsken i ryggen och @axelanden på vänster sida.
En passagerare som skulle till London hoppade av tåget och tog taxi för 5000 till Stockholm. #fail #544 / cc: @sj_ab, @axelanden
Har delat en pizza tillsammans med en dansk, en amerikan och en svensk. SJ har inte erbjudit fri mat som de ska.
Och nu dela på rödvin som en av passagerarna hade i väska.
Tågvärden i bistron vägrade ge en chokladkaka trots att jag hänvisade till EU:s förordningar och de inte hade något annat kvar. @sj_ab? #544
Och så en norsk reset på tåget. Den otrevliga personalen lyser med sin frånvaro. Tyvärr finns det ingen trevlig personal heller. #544 @sj_ab
Och så en hastig inbromsning strax efter Flen och vi står stilla igen. #544 #fail @sj_ab
Någon hade enligt polisen hotat att hoppa framför tåget i Flen så att signalen sattes i stopp och tåget tvärbromsade. #544 #fail @sj_ab
SJ kan inte gärna ta ordet service i sin mun när de har personal som gömmer sig när tre timmar återstår av färden. #544 #fail @sj_ab
Stopp i Mölnbo pga. enkelspårsdrift efter kontaktledning som rivits ner. (Ja, jag läste det på Trafikverket för 3 h sen.) #544 @sj_ab #fail
Och strax ett extra, tidigare oannonserat, stopp i Södertälje. #544 @sj_ab #fail
Uppdatering 30 juni: Och det hela utmynnade i en lång Twitter-diskussion, initierad av lokföraren på första delen av sträckan, om hur hemsk jag som resenär var som baktalade personalen. Brit Stakston har skrivit om saken.
Visst, jag kanske rapporterade ensidigt med tanke på att det faktiskt fanns positiva saker personalen gjorde. Så som att jag faktiskt till slut fått en plats till skillnad mot de andra resenärerna som också skulle åkt i vagn 1 (att man har platsbiljett till det aktuella tåget innebär inte att vagnen verkligen finns i tågsättet). Det kom några få lakoniska och självförminskande högtalarutrop som var riktigt roliga. Men i det stora hela så uppnådde inte personalens ansträngningar det jag kommit att förvänta mig av reseföretag.
SJ har vitt skiftande service där det finns lysande exempel på personal som är vänliga, trevliga och anstränger sig det lilla extra för att ge resenärerna en behaglig resa. Sedan finns det andra som ser passagerarna som en belastning och helst undviker dem om det är möjligt. Jag är inte beredd att placera söndagens personal i endera facket. Det var i första hand inte de enskilda anställda som gjort något fel. Det handlar istället om ett företag där personalen har att kämpa med prioriteringar utanför dess kontroll, kolleger med andra mål, en organisation som inte gärna kan sägas vara en lärande organisation och alltför ofta underbemanning.
En betydande del av personalen, SJ:s Service academy och payoffen “Resan mot ett nytt SJ har bara börjat” till trots, lever kvar i en tid då stinsen var gud och konduktören kung och resenärerna förväntades vara tacksam att överhuvudtaget få äntra tågvagnen. Hade bara beslutsmässigheten från denna tid varit kvar hade det kanske varit okej men istället blir det en myndig attityd som lever kvar och får samsas med oförmögenhet att fatta beslut.
Den omtalade bakgrundsbild som jag hade några timmar på Twitter ser ut så här:
. Den skulle tydligen vara talande för min mentalitet. Jag vill hävda att den helt enkelt var min uppmaning för hur man bör planera sitt resande. En tillhörande asterisk skulle kanske förtydligat med “*…om du inte har ett extra dygn tillgodo, extra matsäck med dig, en stor portion tålamod och överseende med tågföretagens serviceorganisationer (både i trafikledning och på tågen).”
Den här debatten har faktiskt skapat större olust till att åka tåg än söndagens resa i sig. Därför var det befriande att igår kväll gå in på SJ:s lounge i Stockholm och få ett leende välkomnande från personalen.