En ny firmware till Nokia N97 har kommit. Det kräver tillgång till en PC med Windows eftersom Nokia Software Updater inte finns till Mac. Dessförinnan rekommenderas att göra backup på innehållet med Nokia PC Suite, också den endast för Windows. (De svenska supportsidorna nämner inte N97 än.)
Det tar ett tag att installera PC Suite och sedan direkt efter installera en uppdatering av PC Suite på nytt (vilket tar ett antal minuter och dessutom innebär en omstart av datorn) samt uppdatera PC Suite-funktionaliteten på telefonen. Som alla tidigare program för att koppla telefoner till datorn känns programvaran ganska bloatad. Med de nyare telefonerna har uppkoppling till Internet och synkronisering direkt från telefonen till Internettjänster (som Goosync och ZYB) gjort dylika program nära nog överflödiga men när man vill uppdatera programvaran krävs uppkoppling mot en dator (läs PC med Windows). Att sedan backupen från telefonen till datorn tar tid är inte svårt att acceptera med tanke på stora videoklipp som ska sparas från minneskortet.
Uppdateringen är från 10.0.012 till 11.0.021 och innehåller enligt beskrivningen en uppdatering av Ovi Store-klienten (som vid leverans bestod av en länk till en webbsida som visades i inbyggda webbläsaren) samt en mängd stabilitetsfixar. (Se detaljerad lista här.) Båda är välkommet. Ovi Store har strulat för mig och uppdateringen av klienten direkt på telefonen slutade med en ofungerande Ovi Store. Stabilitetsproblem och allmänna buggar är ju att vänta på en ny telefon. Återstår att se hur mycket som förbättras.
Att köra Nokia Software Updater är ganska straight forward. Efter ett antal varningar om att man bör ha gjort backup och ha fulladdat batteri körs guiden med progress indicator. Tyvärr stjäl uppdateringsprogrammet fokus i Windows vilket gör att man när man skriver i ett program helt plötsligt kan se sig skriva i fönstret för Nokia Software Updater.
Tyvärr så avhjälptes inte problemet med Ovi Store. Vid start visas meddelandet “Skriptvarning: Application initialisation failed.”. Ett fel jag inte är ensam om att ha råkat ut för. En rad Nokia 5800-användare har råkat ut för det och tipset att avinstallera Ovi Store och försöka installera på nytt har jag redan provat utan nöjaktigt resultat.
Uppdatering 15.11 : I jakten på ett fungerande Ovi Store testar jag nu fabriksåterställning som föreslogs av en annan användare på Nokias forum. Jag får köra inställningsguiderna på nytt men får lite känslan av en ren telefon. Alla program jag laddat ner är förstås borta också. Men Ovi Store fungerar!