Sesamkakorna på Vi i Frösunda är slut

· 312 ord · 2 minut(er) att läsa

För ett par veckor sedan lanserades Schibsteds sökmotor1 Sesam.se (två månader efter smyglanseringen) på riktigt med sponsring av TV-program som Kanal 5:s program om Kustbevakningen och TV 3:s Extra Extra, irriterande radioreklam samt annonser i de egna tidningarna.

Och nej, Sesam är inte född i Sverige eller har åtminstone en norsk mor och ett norskt syskon. Norska FAST som låg bakom den en gång imponerande Alltheweb (som såldes till Yahoo) ligger bakom tekniken. När nu Sesam.se påstår sig uppdatera svenska webbplatser oftare än andra sökmotorer är det intressant att Månhus fortfarande inte finns med i indexet.

Ska jag dra slutsatsen att jag inte är svensk och istället bör dra utomlands? Det är ju inte direkt så att det saknas länkar till Månhus från sidor som bevisligen finns med i Sesams index så antingen bedöms jag inte ha en svensk webbplats (men inte heller en icke-svensk eftersom jag vid en sökning på världen inte heller dyker upp). Är det helt enkelt så att Månhus är en månblogg?

Visst kan det kännas överdrivet att ligga överst på Google vid en sökning på »david« (men bara trea på Eniro…) men att inte alls finnas med visar på att Sesam har en lång väg kvar till att bli »Sveriges sökmotor« (eller ens »Sveriges norska sökmotor«).

Något Sesam däremot är bra på är att exponera sitt nyhetssök och bildsök, vilket är ganska undangömt hos Eniro idag trots att man haft tjänsterna ett bra tag.

Läser man sedan Sesams informationssidor blir man mer förbryllad ingen kontaktinformation annat än för annonsörer (även om en e-postadress lagts till nyligen). Och en juridisk person som ansvarig utgivare?!

1 Sedan smyglanseringen i september har jag blivit anställd av Eniro som bland annat driver en konkurrerande sökmotor . Vilket dock inte påverkat detta inlägg eftersom kritiken från i september kvarstår och bara blivit mer aktuell i och med att man också lanserat tjänsten.