Daytona Sessions: Stefan Waldeck

· 365 ord · 2 minut(er) att läsa

Internet i fickan – på riktigt! 🔗

Yahoo! Go och One Search sätter just nu en ny standard för Internet-access i mobilen. Hur kan mobilen funka som marknadsföringskanal i framtiden?

Jobbar med sökordsmarknadsföring.

Yahoo har totalt 110 miljoner användare på sina sociala tjänster.

Flickr har 235 000 svenska månadsanvändare.

Yahoo Answers används i Yahoos egen kundtjänst för att låta kunderna hjälpa varandra.

Trender på Internet 🔗

Google köper Doubleclick. MSN köper Quantative. Yahoo köper Right Media. Auktionsplatser för att koppla ihop annonsplatser med annonsörer. Research online, köp offline är starkt kopplade och är ett bevis på att traditionella annonsörer bör överväga flytten från TV och andra dyra, traditionella medier till nätet.

Tre områden: self expression (bloggar), funktion (Yahoo Answers, Wikipedia), sociala webbplatser (Facebook, etc.). Tekniker, format, API-er möjliggör detta.

Mobiltelefonen är där man bäst knyter ihop sociala nätverken. Bilder på Flickr, filmer på Youtube. Penetrationen för mobiltelefoner är mycket större än för datorer. Många länder utanför västvärlden är på väg om när det gäller mobilpenetration.

3G-användare använder mest foto och video, ser nyheter, laddar ner ringsignaler, spel, läser e-post. TV-tittandet ökar med 15 gånger i och med 3G, mobilen som musikspelare med 13 gånger.

Yahoo Go! 🔗

J2ME-tillämpning som ger användaren tillgång till mejl, Flickr, kartor och sök. Avtal med Nokia, Sony, Motorola, Samsung om att lägga med den i 200 modeller. RSS-funktioner så att man kan prenumerera.

Reklammöjligheterna är dels sökordsmarknadsföring och bannerannonser.

Delar fälls ut på sidan.

Söktrender: sex, lokala evenemang, restauranger.

Man använder mobilen när man är uttråkad eller behöver något för tillfället. Man orkar inte skrolla, inte skriva så många ord (typiska sökfrasen är 2,6 ord lång). 75 procent av sökningarna täcks av 300 ord (helt annat än mot på vanliga webben). CTR är betydligt högre på mobiltelefonen.

Frågor 🔗

Huvudet är mycket större än svansen när det gäller sökning via mobiler?

75 procent av sökningarna kommer från 300 ord på mobilen. Det tar så lång tid att skriva att man inte skriver så många sökord.

Finns det något intresse att öppna plattformen för externa tillämpningar?

Det är det viktigaste för oss nu både vad gäller vanliga webben och mobilerna. Våra utvecklare jobbar med det, bland annat är i Stockholm på Kenet works.

*[CTR]:click-through-rate