Köpupplevelse

· 186 ord · 1 minut(er) att läsa

För en vecka sedan beställde jag en iPod Mini och igår kväll kom ett e-post om att ordern skeppats, men när man tittar vidare på den spårningssida som Apple hänvisar till är det tomt där händelser ska listas. TNT:s paketspårning säger bara »Finns ej« på det aktuella numret.

Tydligen är det någonting som är fel med paketspårningen för europeiska ordrar och det är inget tillfälligt fel utan har varit så i åtminstone flera månader. För att få ut informationen har någon irriterad kund hackat till en tjänst som matar numret till logistikföretaget Kühne+Nagel som tydligen hanterar ordrarna i Europa och sedan ska man klicka på »Error: Delivery Note »80xxxxxxxx« is unknown! (0104)« (varför ringer klockor från Liftarens guide till galaxen?) för att sedan komma till TNT:s paketspårning med nästan samma adress som den man når från TNT:s egen sida. Den enda skillnaden verkar vara i att sidan hämtas med ett GET-anrop istället för POST-anrop.

Ett BU-rop till Apple/TNT/Kühne+Nagel från mig.

Uppdatering 20.04: Nu började TNT:s vanliga paketspårning också att fungera, vad det nu ska betyda . Men länkarna från Apples orderinfosida är fortfarande tom på spårningsdelen.